I helgen var jag uppe i Strömsund och besökte bland annat Hembygdsgården på lördagen.
I lördags hölls årets cruising på orten och under några timmar under dagen ställde bilentusiaster från när och fjärran ut sina pärlor på just hembygdsgården.
Noterbart är att det blir fler och fler norska bilar för varje år.
Norrmännen åker alltså långa vägar för att delta.
Och på kvällen åkte man runt i Strömsund och visade upp fordonen.
Något som bokstavligen drog man ur huse!
Det var folktätt på trottoarerna och många filmade med sina mobiler.
Att hembygdsgården är den fina samlingsplats den är beror på de många eldsjälar som lägger mycket av sin tid på att ställa upp.
Att cruisingen finns likaså.
Samma dag var det kakfrossa i Ringvattnet.
Mycket av det som händer i länet bygger på engagerade människor.
Människor som skapar evenemang som spiller över.
Norrmännen om åkt till Strömsund för att delta i cruisingen bor några nätter och handlar och tankar!
Liksom alla som besöker hembygdsgården för att titta på de intressanta utställningarna som man visar upp.
Annars kunde jag på besök i min gamla hemort konstatera att Swedbanks kontor höll stängt på grund av personalbrist!!??
Handelsbanken höll öppet men bara några timmar några dagar i veckan.
Och Synsam har öppnat en stor butik men med lokalens gamla verksamhets skyltar kvar på väggen.
Skor och glasögon?
På kvällen brändes det en hel del däck och röken låg tidvis tjock.
Någon polis sågs inte till men de kanske satt och tittade på skärmarna på stationen.
Centrum och rondellen där det brändes mycket däck täcks ju nu av Strömsunds enda övervakningskamera.
Ett extra plus till den läskiga gamla landsvägsbuss fullsatt med folk som smög runt på gatorna under kvällen.
Med skylten, Potatismormor och myltgubben spred den en air av The Shining möter Sista färden.
En rysare med andra ord.
Hade man inget annat för sig kunde man stå och köa för att köra över Strömsundsbron.
I mitten av 1950-talet tog det två år att bygga bron.
Nu har Trafikverket hållit på sedan 2021 med att bygga om bron. Det för att den ska klara fordon med en vikt upp till 74 ton.
Det är alltså mer än dubbla tiden än det tog att bygga den!
Frågan är väl om det inte gått snabbare och blivit billigare att bygga en ny bro bredvid?
Och att man gjort en cykel och gångbro av den gamla?