
Jag har som sagt inget med JT att göra längre och tänkte inte skriva mer om den bedrövliga utveckling som skett av tidningen.
Men det senaste numret fick mig att ändra mig.
En nyhetsartikel som egentligen handlade om hur man i Östersund från bla polisens sida samlar sig mot högerextremism övergick raskt till något som närmast liknande en rekryteringspamflett för Nordiska Motståndsrörelsen.
Jag tror väl aldrig att NMR någonsin tidigare i svensk press fått epitetet välrenommerade?
…de mer välrenommerade högerextremisterna i Nordiska Motståndsrörelsen……
Enligt synonymordboken, aktad, aktningsvärd, ansedd eller välsedd!
Jag antar att läsare reagerat över artikeln i tidningen för när artikeln uppenbarar sig på web står det istället de mer välkända…..
Med tanke på att det är ett nazistparti som vill omstörta vårt land med våld och som visat sig ha en stor våldspotential torde rätta ordet vara ökända!
Att tidningens ledarsida som fortfarande hävdar att tidningen är opolitisk blivit ett brunt spår i länets medievärld är en sak.
När man börjar klappa in budskapet även på nyhetssidorna då skjuter man raskt hål på alla tankar om objektiv journalistik i tidningen.
Något som även visade sig i en artikel som på förstasidan fick rubriken ¨Katastrof med grön omställning¨
På webben fick den sedan rubriken – studenter i Lund gör projekt om gruva¨.
Vilket faktiskt var vad den handlade om!
Sedan undrar jag naturligtvis som yrkesman över det nya journalistiska greppet att använda pratminus utan att ange vem som sagt det som just citerats?
Jag antar att det är den vägen som nu gäller för Jämtlands Tidning.
Enögd rapportering om extremism, integration, vaccinering, gröna omställningen, vindkraft etc!
Frågan är väl hur länge läsarna, dvs tidningens prenumeranter är villiga att betala för det? Eller för den delen vilka annonsörer som vill se sitt budskap förmedlas i det publicistiska utbudet?
Ralph Rentzsch