Har tidigare konstaterat hur Strömsund ligger trea från botten i landet bland Sveriges kommuner när det gäller Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimat?
Man ligger också i topp, eller botten när det gäller elever som slutar klass nio utan behörighet till gymnasiet. 2025 hade 70,8 procent av niorna som slutade grundskolan behörighet till gymnasiet. Det är ju faktiskt för att utrycka sig på ren svenska, uruselt! Snittet i Sverige är 84,1.
Enligt statistik från Skolverket är andelen behöriga lärare i Strömsunds kommun bara cirka 51 procent, att jämföra med rikssnitt som ligger på dryga 73 procent.
Dessutom har kommunen länets högsta ungdomsarbetslöshet med 10,1 procent.
Kommunen ligger också bland de tio sämsta kommunerna i landet när det gäller inkomst.
Här ligger kommunen enligt Statistiska Centralbyrån på 283 plats av 290 kommuner.
Och naturligtvis ligger kommunen sämst till i länet när det gäller inkomster.
Med andra ord så finns det massor att ta tag i inte minst för kommunens näringslivschef, Patrik Jemteborn.
Kommunens företag tycker att företagsklimatet och kommunens insatser är usla.
Och missnöjet ökar för varje år.
Det är de företagen som ska skapa jobb i kommunen. Jobb som ger skattekronor till en bättre skola.
Jobb inte minst åt ungdomar!
Företagen är motorn i själva utvecklingen av Strömsund.
Men då går det inte att ha en näringslivschef som inte har en aning om vad han sysslar med.
Någon som företagarna i kommunen skrattar åt med all rätt.
I dagarna skickades detta ut från Näringslivskontoret.
Ett bättre exempel på hur man misslyckas med att fokusera på kommunens verkliga problem kan man väl inte hitta.
| Strömsunds kommun står inför viktiga etableringar! |
| Strömsunds kommun bjuder in aktörer inom bostadssektorn till ett gemensamt möte för att diskutera hur vi tillsammans kan möta efterfrågan och skapa ett attraktivt boendeerbjudanden. I samband med Kriminalvårdens nya anstalt i Ulriksfors 2027/2028 väntas cirka 75 nya arbetstillfällen. Samtidigt planeras ett datacenter vid Storfinnforsen i Sollefteå kommun, med omkring 100 arbetstillfällen när verksamheten är fullt utbyggd. Detta förväntas öka efterfrågan på bostäder i området. Detta är fantastiska möjligheter för vår bygd – men det väcker också en viktig fråga om många som rekryteras kommer utanför kommunen:Var ska alla nya medborgare bo? Första mötet: 24 juni. |
Tja, kommunala bostadsbolaget har 50 lediga lägenheter i Strömsund, 79 totalt.
Sedan tillkommer privata hyresvärdar.
I skrivande stund finns det 14 hus till salu i Strömsund med omnejd.
I april var enligt Arbetsförmedlingen 690 personer arbetslösa i kommunen.
Företaget bakom datacentret i Storfinnsforsen skriver själv på sin hemsida att etableringen är i ett tidigt skede och man tar nu fram underlag för ett detaljplanearbete.
Med andra ord är en etablering åratal bort.
Och huvuddelen av de 75 nya jobben i Ulriksfors kan nog besättas med folk som bor och är arbetslösa i Strömsund.
Att i det här läget lägga krut på att samla företagare för att diskutera var folk ska bo är att slösa tid på en ickefråga.
Snacka om fel fokus!
Det kanske näringslivschefen kan ta tag i när han skapat ett förtroende hos de lokala företagarna så att de trivs, utvecklar sina företag och skapar fler jobb?
Och tänk om han kanske kunde locka nya företag till kommunen? Så många företag med så många nya jobb att det faktiskt leder till att det blir brist på boende?
Men det kommer inte att hända med den nuvarande näringslivschefen.
Här finns inte vare sig kompetens eller insikt.
Att företagen bjuds in till onödiga möten lär inte höja kommunen ranking.
Jag tycker det är trist att min gamla hemkommun hamnat i botten i många sammanhang.
Den är värd bättre, och definitivt värd en näringslivschef som vet vad han sysslar med och som lokala företagarna inte skrattar åt..
Ni som är inne och läser och uppskattar det ni får ta del av! Swisha gärna valfritt belopp till 070-5747290 så att ni stödjer fortsatt publicering av Dagens Ralph. Det finns också Q:r kod att skanna längst ned på sidan