Nu går Systembolaget över till PET, papp och burk under mottot att det gör skillnad för klimatet.
Ja, det gör det, till det sämre!
Men varför ska inte ett stort statligt företag kunna ägna sig åt greenwashing?
Jag kommer också ihåg när vi hade ett fungerande retursystem för glasflaskor.
Det gick till exempel utmärkt att lämna tillbaka flaskor på Systembolaget.
Dessa gick sedan i väg, tvättades och användes igen upp till 20-30 gånger.
Likadant var det med läsk och andra drycker.
Varför lämnade man detta fungerande miljövänliga system?
Det var dyrt för företagen!
I stället gick dryckesproducenterna över till engångsförpackningar och sparade pengar.
Kostnaden för ökad nedskräpning och negativ påverkan på miljön fick samhället ta!
Därför är det skrattretande när Systembolaget nu lanserat PET, Papp och burkar som ett miljövänligt alternativ.
Så här skriver man på Systembolagets hemsida.
¨Olika dryckesförpackningar släpper ut olika mycket koldioxid vid tillverkning. Störst utsläpp ger tillverkning av glasflaskor. Det beror på att det går åt mycket energi att smälta glasmassan även när glaset är återvunnet. Ju tyngre förpackningen är desto högre blir Co2-avtrycket i tillverkningen. Flaskans vikt ger också tyngre transporter.¨
Det här stämmer naturligtvis om samtliga förpackningar, inklusive glasflaskan bara används en gång!
Och sedan ska malas och/eller smältas ned för att återuppstå som en ny förpackning.
Men, inte om glasflaskan återbrukas 20-30 gånger.
Men den enkla matematiken strandar på att det, för det enskilda företaget, i detta fall statliga Systembolaget anses för dyrt att ha ett fungerande retursystem.
I stället försämrar man miljön genom att påstå att man förbättrar!
Det vore väl bättre för miljön att det statliga monopolföretaget gick i bräschen och satte upp ett fungerande retursystem av glasflaskor?
Om man dessutom ställde krav på leverantörerna att man var tvungen leverera sina produkter i returglas för att få med dom i sortimentet skulle den transformeringen ska snabbt.
Få företag har ju den unika ställning som Systembolaget har.
Nu använder man i stället den här styrkan till att ställa om till fler och spretigare engångsförpackningar.
Och drar sig inte i sammanhanget för att låta det framskymta som om det innebär ett plus för miljön! Det finns ett fint svenskt ord för det här, hyckleri!
Ralph Rentzsch