I morse startade jag min Volvo PV av 1966 års modell.
Det började med att jag drog ut den manuella choken för att efter någon minuts körning skjuta in den igen.
Tror det var i början av 80-talet automatchoke blev standard på Volvo i och med att 740 modellen kom 1983.
Nu ersattes förgasare några år senare av bränsleinsprutning.
Med manuell choke måste man alltså både komma ihåg att dra ut choken och skjuta in den.
Annars får du en riktigt spännande bränsleförbrukning.
Annars är det inte så mycket instrumentering att hålla koll på en PV.
Det är oljetrycks och laddningslampa samt en lampa för blinkers och en för helljus.
Temperatur och tankmätare.
Sedan har du en knapp för fläkten, en för parkering och halvljus och en för torkarna.
Helljus kan du blinka med spak på ratten men vill du koppla om till helljus så är det fotomkopplare som gäller.
En knapp på golvet som du trycker på med foten!
Inte mycket att hålla redan på alltså men det fanns bilar med mindre.
Jag kommer ihåg en VW bubbla från tidigt 60-tal jag ägde som knappt hade någon instrumentering alls.
Har för mig att en grön lampa var samma för oljetryck, laddning och blinkers.
Någon tankmätare fanns inte utan precis som på en motorcykel hade man en liten reservtank som man fick koppla om till med ett litet vred när soppan tog slut.
Vilket jag kommer ihåg att den alltid gjorde när man någon gång i medvind och nerförsbacke vågade sig på en omkörning.
Slog aldrig fel, väl jämsides med bilen du skulle om hostade motorn till och du fick snabbt vrida över på reservtanken.
Hade ett liknande system på en International pickup med V8 som jag körde i början av 80-talet.
Den hade också en kran för att byta mellan bränsletankar.
I det fallet var det en tank på 100 liter under vardera flaksidan.
Och 200 liter bensin behövdes nog för jag erinrar mig att den var ganska törstig.
Men då kostade soppan bara cirka 2,50.
Kommer för övrigt ihåg en bubbla jag hade med Ebersprächer. Det vill säga en separat bensindriven kupévärmare man kunde köra i gång under färd för att få värme i bilen.
Det var något fel på den och när man startade den väste den bara och pumpade ut bensin i det lilla avgasröret den hade som mynnade ut i vänster framskärm.
När den sedan tände small det något ohyggligt när bensinen antändes och en eldsflamma på två-tre meter slog upp ur framskärmen.
En gång var vi 7-8 stycken som klämde in oss i den och åkte till Folkets Hus i Hoting, tror det var Magnus Uggla som uppträdde.
Det var vinter mörkt och iskallt ute och varje gång chauffören drog i gång värmaren small det och hela parkeringen lyste upp.
Efter någon timme var det bara min bil som stod där. Alla andra hade flyttat sig!
Den körde jag för övrigt från Strömsund till Kiruna med helljuset på hela tiden utan att någon annan trafikant reagerade!
Idag är bilägandet betydligt mindre ansträngande.
Bilen håller dig hela tiden a jour med körning och med omgivningen och pajar den är det bara ringa bärgare.
Swisha gärna valfritt belopp till 070-5747290 så att ni stödjer fortsatt publicering av Dagens Ralph. Det finns också Q:r kod att skanna längst ned på sidan.