Ni som har några år på nacken.
Kommer ni ihåg när man ringde till företag och fick prata med en människa som inte allt för sällan löste problemet.
När man gick in på Posten och betalade sina räkningar, eller för den delen banken.
Det var på den tiden det fanns bank och postkontor i stort sett överallt.
Jag kommer ihåg från ungdomsåren, en kamrat som alltid hade penningproblem i slutet av månaden.
Dessa löstes genom att han åkte från Strömsund till posten i Laxsjö och löste in en check.
Just det, vi som minns kommer ihåg checken, plastkortens föregångare!
Han löste in checken och fick pengar.
Den vecka det tog för checken att komma från Laxsjö till hans bank räckte för att lönen skulle komma in och att det fanns täckning på kontot.
Jag har faktiskt för mig att Laxsjö inte bara hade post utan även bank!
I Myrviken fanns det i alla fall när jag flyttade till Månsåsen 1991, två bankkontor, post, ICA, mack, NNP-butiken, kiosk med korv, tidningar och tobak, urmakare, frisörer, sportaffär och Radio och TV -butik.
Tror dessutom att både urmakaren och Radio-TV butiken hade verkstad där de reparerade.
Idag, 35 år senare finns det kvar bygghandel, ICA, konditori, Frendo med automatstation och frisörer.
Idag är postkontoren ett minne blott.
Finns det ett bankkontor så är det öppet några få timmar och du måste beställa tid i förväg på Internet för att kunna göra ett ärende.
Och att betala eller ta ut pengar på ett bankkontor det är i princip omöjligt.
Att lämna in en radio eller tv för reparation är svårt.
Idag tror jag att länets enda butik med den servicen är Hallvikens radio och TV i Strömsund.
Och ringer du ett stort företag hänvisar de till sin chat där du och en AI ska lösa problemet.
Det kan dessutom vara så att direkt du ringer skickar de en länk till din mobil där du får gå in.
Nu är många hemsidor direkt användar ovänliga.
För att inte nämna vilka kryckiga chatsamtal du kan få med en AI.
Samhället fungerade tidigare utan vare sig AI, eller datorer.
Företag och offentlig verksamhet fungerade med mänsklig service som inte bara var just mänsklig utan också fungerade som en ambassadör för företaget.
Tror att många glömt att just bemötandet är en sak som gör att människor/kunder väljer ett visst företag!
Men vi pressades att välja bort mänsklig service.
Kommer ni ihåg hur Posten på slutet tog 30 kr per betalning om du ville betala dina räkningar över disk.
Samma hände på banken.
Naturligtvis slutade kunderna gå och betala över disk. Då var alternativet skriva ned alla betalningar på en betalningsanvisning och skicka till posten/banken.
Det kostade ju inget.
Och man kunde lägga ned post och bankkontoren eftersom allt färre besökte dem.
Samma händer nu när du får betala 40-50 kronor för en pappersfaktura samtidigt som alla företag försöker styra över dig till digitala brevlådor där du slipper avgiften.
Det i sin tur leder till att posten har färre brev att dela ut och så småningom läggs ned.
Vi ser redan problem med äldre och handikappade som utestängs från olika tjänster för att man inte har dator/mobil eller förmåga att kunna tillgodogöra sig informationen.
Jag kan bara spekulera i vilken roll avhumaniseringen av all tjänsteverksamhet spelar i den explosion av psykisk ohälsa vi ser.
Att allt nu kan skötas via Internet utan någon som helst mänsklig kontakt, vad får de för effekt på våra sociala färdigheter?
Det är inte bara jobben som försvunnit utan en del av vårt mänskliga samhällsbyggande!